Episode 4 | Ondernemen tussen passie en prestatie
Ondernemen start altijd met een idee. Een visie. Een plan. Ik begon 6 jaar terug zelf met een gezonde dosis enthousiasme en een flinke portie durf.
Ik wou niet enkel ‘een job’ of niet heel m’n leven werken voor ‘nen baas’. Ik wilde iets opbouwen, iets dat van mij was.
En dan komt de realiteit: cijfers, targets, rendement, boekhouding, winstmarges, EBITDA’s en FTE’s. Ik startte ooit met passie voor fotografie en social media, maar ineens ben ik een master in spreadsheets en strategiemeetings. Ik ben niet alleen ondernemer, maar ook manager, financieel expert, probleemoplosser, soms eens psycholoog ;-) en strategische denker in één.
En dan komt het kantelpunt waarop je jezelf afvraagt: waar stopt dit? Of nog beter: wil ik blijven groeien, kost wat kost? Of waar wil ik dat het stopt?
The rat race is real
We leven in een tijd waarin bedrijven soms sneller gekocht en verkocht worden dan een nieuwe iPhone uitverkocht raakt. Groei wordt vaak gezien als het ultieme doel. Bigger, better, faster. En ja, dat kan inspirerend zijn, maar het heeft voor mij ook een keerzijde.
Sommige ondernemers raken zo verstrikt in de drang naar méér, meer winst, meer naamsbekendheid, meer marktaandeel, dat ze zichzelf onderweg kwijtraken. We kennen allemaal verhalen genoeg van mensen die hun bedrijf uitbouwen tot een miljoenenbusiness, maar die onderweg hun gezondheid, relaties en zelfs hun oorspronkelijke passie verliezen. Zakenpartners die elkaar in de rechtbank treffen, familieleden die elkaar niet meer aankijken, vrienden die vijanden worden. En waarvoor? Allemaal voor een extra nulletje op de bankrekening?
Maar ondernemen hoeft geen eindeloze ratrace te zijn. Het kan ook een bewuste keuze zijn om te groeien op je eigen tempo, met je eigen waarden. Je kunt ambitieus zijn zonder jezelf uit te putten. Je kunt streven naar succes zonder dat succes enkel in euro’s wordt gemeten.
Scaling with purpose
Daarom volg ik momenteel een VOKA 'ScaleUp'-traject om Hablar - Social Media Agency te laten groeien. Maar niet ten koste van wie we zijn. Geen compromissen op kwaliteit, geen verlies van die persoonlijke touch waar we zo gefocust op zijn. Groeien, ja. Maar met een stevige voet op de grond.
Want laten we eerlijk zijn: ondernemen is fantastisch. Het geeft vrijheid, voldoening en de kans om iets neer te zetten dat impact maakt. Maar het mag geen eindeloze hamsterwheel worden waarin je alleen nog maar draait omdat iedereen het doet. Groei is geen doel op zich, maar een middel om te verbeteren, om sterker te worden, om iets te betekenen. En dat betekent soms dat je bewust kiest om niet blindelings mee te rennen.
Soms moet je even terugdenken aan waarom je begon. Was het om zoveel mogelijk omzet te draaien? Of was het omdat je iets wilde doen waar je écht gelukkig van werd?
JPO | Leading Lady - www.hablar.be
Herkenbaar of net helemaal anders? Ik hoor graag hoe jij dit ziet. 👇🏼